CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA NA TEMAT ROWERÓW ELEKTRYCZNYCH


1. Czy rower elektryczny można czyścić wodą pod ciśnieniem ?

Nie, myjka ciśnieniowa odpada. Możesz uszkodzić baterię, czujniki, wiązki elektryczne. Natomiast jak najbardziej możesz użyć mokrej gąbki, spryskiwacza takiego jak do kwiatów, oraz wszelkich płynów do mycia rowerów, np. Muc-Off. Takie środki możesz również kupić u nas.

2. Czy rower w sprzedaży wysyłkowej jest zmontowany i wyregulowany ?

Standardowo rowerów elektrycznych spakowanych przez producenta nie otwieramy z ich oryginalnego opakowania. Dlatego montażem takiego roweru i jego pierwszą regulacją musisz się zająć osobiście. Ewentualnie skorzystaj z lokalnego serwisu rowerowego, na pewno bez problemu (za drobną opłatą) pomogą ! Jeżeli jednak chcesz abyśmy złożyli i wyregulowali Twój rower (przegląd zerowy) w naszym sewisie a potem wysłali bezpośrednio do Ciebie - możesz zamówić taką usługę !

3. Nie chcę kupować kota w worku, skąd mam wiedzieć czy dany rower elektryczny mi będzie pasować ?

Od tego mamy jazdy próbne. Większość sprzedawanych przez nas rowerów elektrycznych posiadamy na stanie do testów i jazd próbnych.

4. Czy rower elektryczny można customizować ?

Można, a nawet trzeba ! :) Oczywiście pamiętaj, że modyfikując baterię, wiązkę elektryczną i silnik tracisz na nie gwarancję. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomalować rower, okleić go, dołożyć wystrzałowe akcesoria.

5. Czy mogę jechać maksymalnie tylko 25 km/h ?

W większości krajów UE (w tym w Polsce) maksymalna prędkość wspomagania silnika elektrycznego na drogach publicznych to 25 km/h. Powyżej tej prędkości trzeba już używać wyłącznie siły mięśni. W terenie i na drogach prywatnych można przełączyć (w niektórych modelach) maksymalne wspomaganie na powyżej 25 km/h, ale oznacza to że taki rower nawet przed przełączeniem dalej nie spełnia normy EN-15194. Rower musi być zablokowany na ciągłą moc znamionową na poziomie 250W i prędkość wspomagania elektrycznego nie przekraczającą 25 km/h aby spełniał tą normę. Na każdym rowerze wyraźnie zaznaczamy czy rower ma moc ciągłą ustawioną na 250W czy też jest modelem wyłącznie offroadowym i ma większą moc ciągłą. Uwaga: rowery wszystkich producentów wszystkich marek na świecie mają inną (większą) moc szczytową niż 250W, co wydłuża ich żywotność i zapobiega uszkodzeniu silnika. Dlatego część producentów podaje dodatkowo moment obrotowy silnika, który nie jest regulowany prawnie a pozwala oszacować dynamikę jazdy danym rowerem. Gdyby rower posiadał moc szczytową na poziomie równym 250W to uległ by awarii prawdopodobnie po kilkunastu minutach jazdy.

6. Czy można jeździć rowerem elektrycznym z “przepustnicą/manetką” ?

Tak, ale tylko w terenie i po drogach prywatnych. Po drogach publicznych musisz pedałować ze wsparciem silnika elektrycznego. Niektóre modele sprzedajemy z przepustnicą w standardzie (de facto potencjometrem) a do niektórych można dokupić opcjonalną przepustnicę, ale wówczas stają się nielegalne do jazdy po drodze publicznej/ścieżce. Nie sprzedajemy rowerów z manetką, rower z manetką jest w zasadzie motorowerem i powinien posiadać odpowiednią homologację. W niektórych modelach przepustnica/potencjometr lub przycisk służy wyłącznie do tzw Walk Assist czyli wspomagania przy prowadzeniu roweru. Dowiedz się u sprzedawcy o szczegóły.

7. Czy muszę mieć przy sobie smartfon żeby jeździć rowerem elektrycznym ?

Nie. Chociaż większość modeli posiada sterowanie przez aplikację mobilną, to też prawie każdy z nich można uruchomić bez smartfona. Zdarzają się rowery, które mają opcjonalną blokadę uniemożliwiającą jazdę bez zalogowania się przez smartfona (np przez PIN lub twarzą/palcem). Są też rowery, które w ogóle nie mają aplikacji. Zapytaj sprzedawcę o szczegóły, jeżeli ten temat wydaje Ci się zagmatwany. Niektóre rowery wymagają kluczyka aby je uruchomić, a niektóre mają tylko przycisk włącz/wyłącz umiejscowiony na baterii.

8. Czy rowerem elektrycznym da się jechać gdy skończy się prąd w baterii ?

Tak. Wówczas rower elektryczny staje się rowerem analogowym. Będzie ciężej pedałować, ale wrócisz do domu.

9. A co jeżeli mieszkam na 10-tym piętrze bez windy ?

Poważnie ? współczujemy ;) Wówczas polecamy rowery lekkie, najlepiej składane. Złożenie takiego roweru trwa kilkanaście sekund i można wejść z rowerem pod pachą.

10. Czy rower elektryczny może łatwo zostać skradziony ?

Większość rowerów elektrycznych to dość ciężkie pojazdy (z wyjątkiem składaków i lekkich kolarzówek), więc sam ciężar utrudnia kradzież na zasadzie zabrania “pod pachę”. Niektóre modele mają blokadę kierownicy albo w ogóle jazdy - jeżeli nie odblokujemy ich z aplikacji. Natomiast tradycyjnie polecamy do wszystkich rowerów (zwykłych i elektrycznych) U-lock albo specjalny łańcuch na ramę i zabezpieczenie kół/tarczy hamulcowej z alarmem (również do kupienia u nas). Albo jedno i drugie. A baterię zawsze zabieraj ze sobą (jeżeli rower daje taką możliwość).

11. Czy można jeździć rowerem elektrycznym w czasie deszczu ?

Tak można. Nie ma żadnych przeciwwskazań. Większość producentów zaleca natomiast aby nie zostawiać roweru na całą noc w czasie ulewnych deszczy z podłączoną baterią. Baterię zalecamy zabierać do domu, bateria najlepiej się czuje w warunkach temperatury pokojowej.

12. Czy baterie są bezpieczne ?

Baterie w rowerach są tak samo bezpieczne jak baterie w Twoim smartfonie lub laptopie. Czasem w mediach pojawiają się widowiskowe pożary samochodów elektrycznych lub hulajnóg elektrycznych. Statystycznie są to bardzo rzadkie przypadki, wynikające głównie z tego że te pojazdy brały wcześniej udział w wypadku, lub były modyfikowane. Producenci pojazdów elektrycznych dbają o to, żeby systemy zarządzania baterią (BMS), silniki i same baterie ze sobą idealnie współgrały. Jeżeli nie chcesz mieć problemów z baterią nie modyfikuj instalacji elektrycznej w swoim rowerze. Uszkodzone w wyniku kraksy baterie należy odnieść do punktu elektrośmieci i wymienić na fabrycznie nowe (nie wystarczy wymienić pojedyncze cele tylko całe pakiety w oryginalnych opakowaniach). Jeżeli chcesz jednak zmodyfikować instalację, to pamiętaj że tracisz gwarancję i cała odpowiedzialność za ewentualne szkody spoczywa na Tobie.

13. Czy muszę mieć prawo jazdy i OC na rower elektryczny ?

Na rowerze elektrycznym nie musisz mieć prawa jazdy ani OC. Jeździj po ścieżkach rowerowych, zachowaj rozwagę i szanuj innych użytkowników drogi. A także pamiętaj, że aktualne prawodawstwo zabrania jechać po drogach publicznych ze wspomaganiem elektrycznym powyżej 25km/h oraz bez pedałowania (czyli z samym użyciem przepustnicy/potencjometru). Rowery spełniające normę 25 km/h mogą być natomiast ubezpieczone (OC / AC /NW) jeżeli masz takie życzenie.

14. Moje hamulce piszczą przy hamowaniu, co robić ?

To normalne, jeżeli złapią wodę i brud z ulicy. Klocki wpadają wtedy w wibracje. Najczęściej wystarczy że przeschną. Możesz też spróbować wyczyścić tarczę hamulcową jeżeli zrobiła się tłusta/brudna a także przedmuchać same zaciski. Jeżeli to nie pomaga to należy rozebrać hamulce i przetrzeć klocki papierem ściernym oraz sprawdzić czy nie są tłuste albo popękane.

15. Czy zimą rowery elektryczne tracą zasięg ?

Tak jak wszystkie urządzenia na baterię. Żeby minimalizować ten efekt warto przechowywać baterię w cieple.

16. Popsuł mi się rower elektryczny, co robić ?

Większość osprzętu w naszych rowerach jest zgodna z tym co się znajduje w każdym innym rowerze. Są to markowe podzespoły, bez problemu dostępne na rynku, takich firm jak Shimano, Tektro, Magura. Jeżeli problem dotyczy roweru na gwarancji - skontaktuj się z nami. Jeżeli problem dotyczy elementów eksploatacyjnych (jak np dętki, klocki hamulcowe, łańcuch itp) - możesz je kupić i zamontować u nas, jak również w każdym dobrym serwisie rowerowym w kraju i zagranicą. Problemy związane z baterią, kontrolerem czy silnikiem elektrycznym zwykle wymagają konsultacji z producentem - w takim przypadku również skontaktuj się z nami.

17. Zeszło mi powietrze w rowerze elektrycznym, czy można temu zapobiegać ?

Najechałeś na gwóźdź ? To najczęstsza przyczyna. Jeżeli masz ze sobą zestaw naprawczy (kosztuje kilkanaście złotych) i pompkę (ręczną, ale lepiej na baterię) to możesz na miejscu załatać dziurę w dętce i jechać dalej. Rowery elektryczne są zwykle cięższe od zwykłych rowerów, dlatego lepiej się zaopatrzyć w taki zestaw naprawczy wcześniej niż pchać rower elektryczny wiele kilometrów do domu. Względnie można spróbować podać środek wypełniający dętkę (działa podobnie jak samochodowy zestaw naprawczy, kosztuje koło 50 złotych), wrócić do domu i dopiero wtedy wymienić dętkę albo ją załatać. Ostatnio dostępne są również specjalne taśmy i pianki zapobiegające przebiciom, warto skorzystać.

18. Czy te rowery trzeba rejestrować w urzędzie jak np motocykle ?

Nie. Nie trzeba rejestrować. To nadal są rowery i trzeba pedałować. To nie są motocykle ani motorowery. Nawet gdybyśmy się uparli je rejestrować to nie mają homologacji jako motorowery, więc urząd komunikacji nie miałby co zrobić z takim wnioskiem.

19. Jaki sens ma jazda na rowerze elektrycznym skoro rower sam jedzie i nie mamy praktycznie żadnej aktywności fizycznej ?

Błąd. Badania dowodzą, że osoby jeżdżące ze wspomaganiem elektrycznym chętniej sięgają po rower, częściej jeżdżą, mają więcej frajdy i … tyle samo aktywności fizycznej (mierzonej m.in. rytmem serca).
https://www.nytimes.com/2021/05/19/well/move/bikes-exercise-workouts.html
tłumaczenie:
https://www-nytimes-com.translate.goog/2021/05/19/well/move/bikes-exercise-workouts.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp

Jeśli nurtuje Cię jakaś kwestia związana z rowerami elektrycznymi, to zdaj nam pytanie